Rapla maakonda puudutavate Rail Baltica raudteetrassi rajatiste ehitus on sedapuhku reaalsete ehitustööde alustamisega jõudnud Rapla valda Sikeldi külla. Sikeldi viadukti hakkab ehitama AS TREV-2 Grupp, kelle jaoks see on juba järjekorras viies Rail Baltica raudteetrassile rajatav objekt. Omanikujärelevalvet teostab AS Infragate Eesti.
Ülevaade ehitusprojektist
Kui objekti tähtsaim, Varbola tee maanteeviadukt rajatakse asukohaliselt Sikeldi külla, siis tegelikult hõlmab projekt kahe küla territooriumi – uus projekteeritav Varbola tee lõigu muldkeha ehitatakse nii Sikeldi kui Kalevi küla maadele. Lähimaks suurimaks keskuseks on Alu, mis jääb projekteeritavast teelõigust ca ühe kilomeetri kaugusele Rapla poole.
Ehituse kogumaksumus koos käibemaksuga on ligikaudu 2,7 miljonit eurot. Tööde käigus rajatakse Varbola tee maanteeviadukt ning uus teelõik üle tulevase Rail Baltica raudteetrassi. Ehitusprojekti eesmärgiks on viadukti rajamisega lahendada uue raudteetrassi ristumine piirkondliku maanteega ehk Alu-Varbola kohaliku teega. Rajatava viadukti kogupikkuseks saab olema 79,2 meetrit.

Uue Varbola tee asfaltkatte pikkus on 575 meetrit. Tee laiuseks on projekteeritud kuus meetrit ja viaduktil seitse meetrit. Tee- ehk tugipeenarde laius on üldjuhul 0,5 meetrit, põrkepiirde korral 1,25 meetrit. Projektiga nähakse ette ka raudtee ja viadukti juurdepääsu- ning hooldusteede ehitus. Need on projekteeritud kruuskattega ning nelja meetri laiusena.
Tänane Varbola tee kerkib võrreldes praegusega “kenaks mäeks”, kuna tulevase Rail Baltica trassiga ristuva viadukti pealesõitudel ulatub tee muldkeha kõrgus koguni kuni kümne meetrini. Ehitustööde käigus lükatakse buldooserite ja roomikekskavaatorite abil muldkehasse üle 100 000 tonni täitematerjali ning paigaldatakse ca 3700 ruutmeetrit pealiskihi asfaltkatet.
Lisaks viadukti betoonitöödele ja uue tee muldkeha ehitusele on projekteeritud raudtee ristumise asukohas vaja teha ka ümberehitustöid Teliale kuuluva sidetrassiga. Olemasolev sidekanalisatsioon paikneb maantee muldes ning jääb ette viadukti ehitustöödele, seega tuuakse sidekanalisatsioon rajatava tee muldest välja.
Tänased tegevused
Tänane ehitustööde seis on veel planeerimisfaasis – see tähendab, et tehakse erinevaid ettevalmistustöid ning koostamisel on veel ehitusalane dokumentatsioon ja tööprojektid, mis nõuavad Tellija kooskõlastust enne, kui päriselt kopp maasse lüüakse ja ehitustööd pihta hakkavad. Enne ehitustööde algust on töövõtja kohustatud leidma endale sobivad ajutised laoplatsid ning sõlmima nende kasutamiseks vajalikud kokkulepped ning tuleb koostada keskkonnakavad. Arvatust keerukamaks on osutunud tööprojektide valmimine enne kevade tulekut. Esmalt on plaan alustada sidetöödega, mille projekt on tänase seisuga valmis.

Esimesteks ettevõtmisteks kujunevadki uue sidetrassi ehitus ning rajatava viadukti alal üksikpuude ja võsa raadamistööd. Juba täna võib näha looduses väljamärgitud ehitustöömaa piirivaiasid.
Kui ilmastikutingimused lubavad ja ettevalmistustööd sujuvad, siis suuremate ehitustöödega on Sikeldi viadukti objektil kavas alustada juba märtsikuu teises pooles.
Kõigepealt eemaldatakse ehitusalalt ja uutelt hooldusteede aladelt kasvupinnas ning ehitatakse välja ajutised hooldusteed ehitustranspordi tagamiseks. Hiljemalt aprillis plaanitakse alustada viadukti rajatiste ehitustöödega – väljakaeved sobiva kõrguseni ning raketiste ehitus vundamentidele. Viadukti betoonitööd kestavad eelduslikult aprillist kuni käesoleva aasta septembrikuuni.
Samaaegselt viadukti ehitustöödega toimuvad mullatööd – kasvupinnase koorimine, sobimatu pinnase kaevandamine ja muldkeha ehitus. Mullatööd peaksid suures plaanis lõpetatud saama septembri lõpuks. Katendi ehitus, mis lõppeb asfaldikihtide paigaldusega, valmib hilissügiseks. Järgnevad liiklusmärkide paigaldus- ja haljastustööd.
Töö teostamise lõpptähtaeg on 28.06.2024. Selleks ajaks kohustub Töövõtja lõpetama kõik tööd ning kõrvaldama avastatud puudused. Heade tingimuste korral ning graafikujärgselt alustades peaks objekt aga valmima ning liiklusele avatud olema käesoleva aasta lõpuks.
Liikluskorraldus
Kuigi liiklussagedus antud teelõigul on väike, siis kohalike inimeste jaoks on Varbola tee siiski suure tähtsusega, sest see tagab ühenduse riigitee Rapla-Varbola ja Alu keskuse tee vahel ning samuti juurdepääsu teega külgnevale maakasutusele ja sellega ristuvatele kohalikele teedele. Ehitustööde käigus on eesmärgiks kohalikke elanikke ja transporti häirida nii vähe kui võimalik ning ühtlasi tagada vajalikud juurdepääsud kinnistutele ja objektiga külgnevatele põllumaadele.
Paraku tuleb tõdeda, et raudteetrassile ei ole piisavalt juurdepääse suurtelt riigiteedelt ja paratamatult tuleb kasutada ka väiksemaid omavalitsusele kuuluvaid teid. Samas on ehitaja ülesandeks nende teede kasutamisel tagada teede läbitavus ja sujuv liiklus, lisaks ka hilisem heakord.
Uue viadukti rajamine toob ehituse ajal kaasa mõningaid liikluskorralduse muudatusi. Arvestada tuleb ehituse ajal suureneva ehitusmüraga ja tavapärasest tihedama autoliiklusega. Kinnitatud liikluskorralduse muudatustest teavitatakse liiklejaid Tark Tee internetiportaalis (https://tarktee.mnt.ee) ja Rapla Teataja vahendusel. Samuti leiab tulevikus vastavasisulist praktilist infot Sikeldi viadukti ehitustööde kohta Rapla valla kodulehel (https://rapla.ee) olevast Rail Baltica rubriigist.
Tänane tavaliiklus ehitustööde ajal objektil toimuda ei saa. Kuid tagatud on juurdepääs kõikidele kinnistutele ning ka jalakäijatele tagatakse läbipääs ehitusobjektist mööda pääsemiseks. Liikluse sulgemine on vajalik, et viia ehitus võimalikult kiiresti lõpule ning seeläbi lühendada minimaalseks aega, mil ehitustööd kohalikke inimesi häirivad. Hetkeseisuga pole küll liikluse sulgemine veel kooskõlastatud, kuna vastavad protseduurid nõuavad veidi aega.
Töövõtja poolt soovime kõikidele puudutatud asjaosalistele rahulikku meelt ning koostöövalmidust. Murede ja küsimuste korral oleme valmis need ära kuulama ja lahenduste otsimisel abiks olema. Kõik vajalikud kontaktid leiduvad ehitusobjektile paigaldatavatelt infotahvlitelt ning liikluskorraldusalastes küsimustes Tark Tee portaalist.
Viljar Karuoja
Objektijuht, AS TREV-2 Grupp
8. juunil
Suurem maht muldkeha materjali ca 85000 tonni materjali on tänase seisuga juba objektile veetud ning suurem ja kohalikke „hirmutavam” veoauto liiklus, seoses Sikeldi viadukti ehitusega hakkab vaikselt mööda saama.
Erakordselt head ja kuivad ilmad on ehitajat soosinud, kuid kohalike jaoks kindlasti mõningal määral kaasa toonud seega rohkem „tolmutamist.” Oleme püüdnud tolmu vastu võidelda ja võitleme teede niisutamisega ikka edasi, nii, kuis jaksame. Kohati tundub see aga tänamatu töö. Õnneks ei ole jäänud enam palju kannatada ning valgus tunneli lõpus paistab.
Enne jaanipäeva saab viadukti tekiplaat betoneeritud – viadukti betoonitöödega ollakse algselt plaanituga võrreldes ca kuu aega graafikust ees. On lootust aasta lõpuks kõik ehitustööd lõpetada!
Viljar Karuoja
Objektijuht, AS TREV-2 Grupp




20. juunil
Alates käesoleva aasta märtsikuu lõpust, on Rapla vallas, Sikeldi külas teostatud tulevase Rail Baltica raudteetrassile jääva Sikeldi viadukti ehitustöid. Tänasel päeval on ehitaja (AS TREV-2 Grupp) planeeritud töödega graafikus ning viadukti betoonitöödega isegi ca kuu aega ees – enne jaanipäeva betoneeriti viadukti tekiplaat.

Sikeldi viadukt arvudes
- Raudteetrassi ja Varbola tee ristumiskoht asub Rail Baltica põhitrassi Raplamaa teisel põhilõigul, kilomeetril +12,461.
- Rajatise pikkus on 79,2 m, viadukti pealne puhaslaius 7,0 m, viadukti betoonkeha kogupikkus 87,0 m.
- Tegemist on Eesti ühe pikima integraalviaduktiga. See tähendab lihtsustatult, et tegemist on hooldevaba viaduktiga – puuduvad tugiosad ja deformatsioonivuugid. Viadukt on jäigalt ühendatud raudbetoonist postidega, mis omakorda toetuvad paekivile rajatud madalvundamentidele.
- Viadukti tekiplaat betoneeriti ühe päevaga – objektile tarniti 550m3 betooni (~ 80 koormat).
Tee-ehitus
Uhke betoonrajatise ehitamisega on paralleelselt teostatud ka uute teede ehitustöid – liigutatud on üle 100 000 tonni täitematerjali, rajatud on uued hooldus- ja juurdepääsuteed ning valminud on suurem osa uuest Varbola tee muldkehast. Loodusesse ja kaardile on joonistunud juba uued kontuurid ning tähelepanelikum silm võib uut rajatist märgata juba kaugelt Rapla-Varbola maanteelt.
Muldkeha ehitustööd jätkuvad veel juulikuus – täitetöid on veel vaja teostada viadukti otstes muldkeha koonuste ning uue ja vana tee kokku viimisel. Järgneb killustikaluste ehitus ning heade tingimuste korral jõutakse käesoleva aasta septembri lõpuks paigaldada ka asfaltkate ning teostada haljastustööd. Erakordselt head ilmastikutingimused on ehitajat siiani toetanud ja lubanud töid planeeritust kiiremini teostada. Tööde lõpptähtaeg on juuni 2024. Hetkel püsib optimism kõik ehitustööd aasta lõpuks lõpetada!

Liikluskorraldus
Murekohaks olnud, tavapärasest suurem veoautode liiklus seoses Sikeldi viadukti ehitustöödega hakkab selleks korraks läbi saama. Tava autoliiklusele jääb Varbola teelõik endiselt veel suletuks, kuid jalakäijatele on endiselt läbipääs tagatud.
Täname töövõtja poolt kõiki puudutatud asjaosalisi ja rõõmsaid jalakäijaid-jalgrattureid, rahuliku meele ja koostöövalmiduse eest.
Viljar Karuoja
Objektijuht, AS TREV-2 Grupp
29. novembril 2023
Ehitaja pidas oma sõna – Rail Baltica Sikeldi viadukt valmis enne tähtaega
Märtsis alustatud Rail Baltica Sikeldi viadukti ehitusega jõuti lõpule novembri lõpus täpselt päev enne lume tulekut. Ehitaja (AS TREV-2 Grupp) püsis planeeritud graafikus ning eesmärgiks seatud tööde lõpetamine selle aasta lõpuks õnnestus. Objekti lepingujärgne tähtaeg on juuni 2024.
Ehitustegevuse tulemusena rajati Rapla valda Sikeldi külla uus viadukt, mis võimaldab liigelda Kalevi külast Sikeldi külla üle tulevase Rail Baltica raudtee. Alates muldkeha ehitusest kuni asfaldi paigalduseni kulus umbes 5000 koormat materjali.

Materjalide kokku lükkamiseks ja tihendamiseks ning viimistlustööde tegemiseks kulus üle 3200 rasketehnikatunni. Alates vundamendist kuni viadukti tekiplaadini tuli objektile tarnida ca 115 koormat betooni. Ehitusobjektil esimesest maha lõigatud võsast kuni viimase viadukti koonusekindlustuse kivi paigalduseni kulus 165 tööpäeva. Lisaks Alu-Varbola põhiteele ehitati välja ka mahasõidud naaberkinnistutele pääsemiseks ja raudtee hooldus- ning juurdepääsuteed.
Tänaseks ongi uus 575 meetri pikkune asfaltkattega teelõik kõikidele liiklejatele avatud ning uhkeid kõrgeid vaateid saab nautida jalutades üle 87 meetri pikkuse viadukti. Taasavatud teelõigul kehtib kiiruspiirang 50 km/h ning turvalisuse huvides on kehtestatud möödasõidu keeld.


Töövõtja tänab mõistliku suhtumise ja hea koostöö eest tellijat (Rail Baltic Estonia OÜ) ning omanikujärelevalvet (Infragate Eesti AS). Samuti kõiki viadukti ehitusel osalenud koostööpartnereid ning eraldi tänusõnad kohalikele elanikele kannatlikkuse eest. Soovime rahulikku ja ilusat eelseisvat pühadeaega ning ohutut liiklemist uuel teelõigul!
Viljar Karuoja
Objektijuht, AS TREV-2 Grupp
Priit Jalakas
Projektijuht, AS TREV-2 Grupp